ogłoszenia dodaj obiektkontakt
powrót na stronę główną noclegi Szczyrk powrót na stronę główną
   - Atrakcje

INFORMACJA - Wycieczki

Cel wędrówki:

SKRZYCZNE, MALINOWSKA SKAŁA, MALINÓW, PRZEŁĘCZ SALMOPOLSKA

Początek trasy - Szczyrk Skaliste PKS.
Dojeżdżamy do Buczkowic lub idziemy pieszo przez mostek nad Żylicą, przechodzimy obok Camp Skaliste i prosto ul. Graniczną. Po 15 min dochodzimy do dużego kościoła, skręcamy w prawo. Napotykamy na oznaczenia czerwonego szlaku. Na końcu asfaltowej drogi skręcamy lekko w lewo i wchodzimy do lasu.

Idziemy, cały czas prosto, ścieżką biegnącą zboczem góry. Po kilkunastu minutach dochodzimy do skrzyżowania dość szerokich dróg. Odbijamy w prawo, lekko pod górkę.

Docieramy do Siodła pod Skalitem (746 m n.p.n.). Roztacza się stąd wspaniała panorama na stoki Magury i Klimczoka. Warto tutaj odpocząć, ponieważ za Siołem zaczyna się strome podejście przez las.

Docieramy do miejsca, gdzie szlak czerwony łączy się z zielonym. Idziemy prosto stromą, pełną kamieni ścieżką. Nagle las się kończy i ukazuje się malowniczy widok na Babią Górę, Jezioro Żywieckie oraz okolice. Idąc dalej dochodzimy do trasy narciarskiej, z której widać masyw Magury i Klimczoka. Następnie znów wędrujemy przez las stromą ścieżką.

Docierając do kolejnej trasy narciarskiej, skręcamy w lewo. Napotykamy szlak niebieski, którym wędrujemy do samego szczytu. Tuż przed wyciągiem odbijamy w lewo. Po raz kolejny przecinamy trasę narciarską i idziemy wąską, kamienistą dróżką.

Znajdujemy się na najbardziej widokowym odcinku prowadzącym na Skrzyczne. Spoglądamy m.in. na Magurę, Beskid Niski, Jezioro Żywieckie, okolice Żywca, Babią Górę. Przecinając trasę narciarską, dochodzimy do wyciągu krzesełkowego.

Mijamy stację wyciągu, skręcamy w prawo i ... jesteśmy na szczycie Skrzycznego. Znajduje się tu schronisko PTTK, niewielki taras widokowy, górna stacja kolejki linowej.

Ze szczytu możemy zejść na trzy sposoby:
  1. szlakiem niebieskim przez Jaworzynę (1 h 45 min) lub do Lipowej Ostre PKS (1 h 30 min)
  2. szlakiem czerwonym do Buczkowic (2 h 30 min)
  3. szlakiem zielonym przez Podskrzyczeńską (2 h) lub na Malinowską Skałę (1 h 15 min)

My wybieramy ostatnią możliwość na Malinowską Skałę.
Schodzimy dość kamienistym odcinkiem przez las. Łagodnym podejściem docieramy na Małe Skrzyczne (1152 m n.p.m.), z którego roztaczają się piękne widoki.

Idziemy dalej kilkanaście minut, po których znajdujemy się na Kopie Skrzyczyńskiej (1189 m n.p.m.). Wchodzimy do lasu, idziemy w dół. Na Malinowską Skałę czeka nas dosyć strome i kamieniste podejście. Pod szczytem góry będziemy podziwiać ciekawe skałki, jeszcze chwila i jesteśmy na Malinowskiej Skale.

Z Malinowskiej Skały schodzimy szlakiem czerwonym do Przełęczy Salmopolskiej (1 h 15 min). Idziemy prosto przez las, skręcamy w prawo, gdzie zaczyna się zejście niezalesionym fragmentem góry. Widzimy stąd odległe pasma Beskidów.

Po kilkunastu minutach docieramy do przełęczy. Widzimy stąd Stożek Wielki i Kiczory. Następnie idziemy stromym podejściem na Malinów. Tuż pod szczytem, jeśli odbijemy w lewo (biała strzałka na drzewie) dojdziemy do niewielkiej jaskini.

Wracamy na szlak i po kilkunastu krokach jesteśmy na szczycie Malinów (1117 m n.p.m.), z którego (oczywiście) roztacza się piękna panorama na okolice. Podziwiamy: pasmo Czantorii Wielkiej i Stożka, Skrzyczne. Niektórzy uważają, że Malinów jest jednym z najpiękniejszych punktów widokowych w okolicach Szczyrku.

Schodząc z Malinowa czerwonym szlakiem, po ok. 15 min docieramy do Przełęczy Salmopolskiej, zwanej także Białym Krzyżem.

Z Przełęczy Salmopolskiej do Szczyrku możemy zjechać autobusem PKS (ostatni autobus odjeżdża o godz. 17.10) lub zejść żółtym szlakiem do przystanku PKS Szczyrk Salmopol.

Cel wędrówki:

KLIMCZOK

Początek trasy - centrum Szczyrku, przy skrzyżowaniu ulic Beskidzkiej i Górskiej, naprzeciwko Starej Karczmy. Idziemy ulicą Górską obok przystanku autobusowego. Przy wyciągu narciarskim Beskidek skręcamy w prawo w ulicę Wrzosową. Idziemy asfaltową drogą, która robi się coraz bardziej stroma.

Po kilku minutach dochodzimy do Sanktuarium na Górce, skąd roztacza się panorama na Skrzyczne. Idziemy nadal niebieskim szlakiem przez las. Docieramy do asfaltowej drogi i idziemy pod górkę. Przy drogowskazie skręcamy w lewo.

Idąc dalej, droga robi się coraz bardziej stroma i wyboista. Przechodzimy obok Osiedla Podmagurskiego. Idziemy dalej pod górkę, docieramy do skraju lasu i podziwiamy piękny widok Wielkiej Czantorii i okolicznych górek.

Wchodzimy do lasu, po kilkunastu metrach widzimy drogowskaz. Nadal idziemy niebieskim szlakiem aż do Siodła pod Klimczokiem (1040 m n.p.m.) - spotykają się tu różne szlaki turystyczne. Podejście na szczyt Klimczoka jest dosyć strome i zajmuje ok. 10 min. Ze szczytu będziemy podziwiać: Babią Górę, część Beskidu Małego oraz (przy ładnej pogodzie) Tatry. Możemy odpocząć tu na jednej z kilku drewnianych ławeczek.

Schodząc kierujemy się do schroniska na Błatniej (1 h 15 min) stojącego pod szczytem Magury. Przy schronisku znajduje się kilka szlaków turystycznych. My wybieramy szlak zielony do Szczyrku Doliną Biłej (1h 30 min). Nasza droga prowadzi początkowo przez las.

Schodząc spoglądamy w dół, gdzie widzimy panoramę Szczyrku. Spoglądamy również na odległą Wielką Czantorię, Stożek Wielki i Kiczory (okoliczne szczyty Wisły). Nasza droga, prowadząca zielonym szlakiem, wkrótce skręca w prawo i schodzi łagodnie w dół.

Po kilkunastu minutach dochodzimy do skrzyżowania leśnych dróg, na którym byliśmy wchodząc na szczyt. Idziemy prosto do Doliny Biłej. Zielony szlak przecina mały potok i biegnie w lewo cały czas prosto, aż dotrze do przystanku PKS Szczyrk Biła.

Data publikacji:  2005-04-18 | licznik wyświetleń 38892

Jeśli chciałbyś umieśćić link do tej strony, poniżej masz gotowy kod.

ONLINE 12 (1) licznik: strona główna | mapa strony | kontakt | dodaj obiekt | Panel klienta
Strona wygenerowana w 0.204 sek.